Etiquetes

dijous, 10 d’octubre del 2013

CERCLE CROMÀTIC

Foto Cercle Cromàtic


Ø  Edat aproximada
A partir dels 6 anys.

Ø  Materials
·         Full en blanc
·         Cartolina negra
·         Compàs
·         Goma d’esborrar
·         Rotulador o bolígraf de punta fina negre
·         Colors de fusta: vermell, groc i blau.
·         Tisores
·         Enquadernador

Ø  Espai on ho realitzem
A la classe o en un taller de plàstica si en disposem.

Ø  Procediments
El primer que farem serà dibuixar amb el compàs un cercle de 7cm de radi en el full en blanc. Aquest cercle el dividirem en 12 triangles de 3 cm de base.

Una vegada tinguem el cercle dividit repassarem am el rotulador o bolígraf de punta fina negre, un cop seca la tinta esborrarem el llapis amb la goma d’esborrar.

Ara pintarem amb els colors primaris de fusta (vermell, groc i blau). Pintarem un triangle vermell, deixarem 3 triangles en blanc i el 4rt el pintarem de color groc, farem el mateix procediment, però aquest cop amb el color blau.

Una vegada pintats els 3 triangles, pintarem els que ens han quedat de color blanc, barrejant els colors corresponents per obtenir el color que ens demanen.

Partint del color vermell pintarem els triangles de la seva dreta de vermell i groc tenint en compte que els tres triangles entre els colors primaris no poden ser del mateix color, sinó que depenent de la seva posició s’ha d’assemblar el màxim possible al color primari que estigui més a prop seu.

P.e. El color groc-taronja, que està al costat del groc que del vermell, contindrà més quantitat de color groc que vermell, per el seu contrari el vermell-taronja que està al costat del  vermell contindrà més quantitat de vermell que de groc.
Seguint amb l’ordre i aquesta regla els triangles blancs a la dreta del groc els pintarem de groc i blau. I els que queden a entre el blau i el vermell, d’aquests dos colors.

Una vegada tinguem pintat el cercle cromàtic el retallarem i amb una barrina o una agulla de cosir, farem un forat al mig de la cartolina negra i del nostre cercle. Amb molt de compte i sense fer-nos mal farem passar l’enquadernador per el forat i el subjectarem adequadament amb la base del mateix enquadernador.

Una vegada fet això podrem veure com si fem girar el cercle els colors formen un efecte visual que fa que veiem el color blanc en tot el cercle.

Ø  Observacions
És important que els color més fosc el pintem primer que el més clar que anirà sota d’aquest. També és important no pintar molt fort amb els colors al principi, una vegada pintat tot si veiem que un color no ha quedat del color que volem, aleshores si que podem pintar més fort per obtenir el color desitjat.

Si tenim un nen amb alguna discapacitat visual, podem fer el cercle cromàtic del tacte. Cada color primari tindria un tacte diferent.

P.e. el groc tindria un tacte de cartolina rugosa, el vermell tacte de paper de caramel i el verd un tacte de paper de llima fi. D’aquesta manera superposariem un material sobre un altre formant un cercle cromàtic del tacte, al igual que fem barrejant els colors primaris per obtindre els segundaris.


Podem adaptar aquesta activitat a nens i nenes de dos anys donant-los nosaltres la plantilla del cercle amb les línies de separació fetes en un full blanc DIN-A3, perquè els sigui més còmode dibuixar. A finals del tercer trimestre, que ja comencen a tenir més definida la motricitat fina els podem donar els colors primaris i donar-los una plantilla de la tècnica i que ells la intentin imitar. O bé fer-ho amb pinzells adaptats a les seves possibilitats i pintar els cercles barrejant la pintura dels colors primaris. La barreja la farà l’educadora i els pot explicar als infants d’on surt cada color secundari.

De todas las persona, los niños son las más imaginativas. Se entregan sin reservas a todas las ilusiones. Milton

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada